Sfaturi

10 sfaturi practice pentru o alimentatie normala

Un adult trebuie sa consume in jur de 2.000 de calorii pe zi, sa bea peste doi litri de apa, sa manance cel mult doua felii de paine la o masa, doua portii de carne pe saptamana si doua fructe pe zi.

Consumati in jur de 2.000 de calorii pe zi, repartizate in trei mese principale si doua gustari, mancati carne de doua ori pe saptamana si peste de trei ori si maximum doua felii de paine la o masa.

Care sunt orele potrivite pentru mese si gustari, cand si cum sa mancati fructe si dulciuri, dar si alte sfaturi pentru o alimentatie sanatoasa aflati de la nutritionistii Bogdan Guinea si Ionut Stefan.


Atentie la sare!

1. Hidratare optima.
Un adult trebuie sa bea zilnic 2-2,5 litri de apa. Apa plata e recomandata tuturor, dar cea carbogazoasa trebuie evitata de bolnavii de ulcer si gastrita. Puteti bea si mai multa apa in timpul verii, daca faceti mult sport si daca mancati multe alimente uscate (carne, fainoase).

"Beti apa constant in timpul zilei, nu unul-doua pahare odata. Evitati sa beti apa in timpul mesei pentru ca diluati sucurile gastrice", e sfatul nutritionistului Bogdan Guinea.

2. Limita de sare.
Un adult nu trebuie sa depaseasca o lingurita de sare pe zi. "Alegeti sarea iodata, mai ales daca locuiti in regiunile subcarpatice. Persoanele din aceste zone sunt predispuse la afectiuni tiroidiene din cauza deficitului de iod", subliniaza nutritionistul Ionut Stefan.

Daca aveti tensiunea arteriala mare sau probleme cu inima si rinichii, si o lingurita de sare poate fi mult.

3. Necesarul de calorii.

Un adult trebuie sa consume zilnic 1.800-2.200 de calorii, in functie de sex, varsta, activitate fizica.

Exista mai multe scheme de calcul al numarului de calorii elaborate de Organizatia Mondiala a Sanatatii, dar metabolismul e cel care dicteaza cate calorii putem consuma fara sa ne ingrasam. Gustari intre mese: un iaurt, un mar sau un pahar cu lapte.

4. Orele de masa si cele de gustare.
In mod normal, ar trebui sa avem trei mese principale si doua gustari.

"Statisticile arata ca 80% din intelectuali ignora micul- dejun. Prima masa ar trebui servita intre 7.00 si 10.00, pranzul in jurul orei 13.00 si cina pana in ora 20.00 sau cu doua ore inainte de culcare. Intre 11.00-12.00, trebuie servita prima gustare, iar a doua intre 16.00-17.00 (un pahar cu lapte, un mar, iaurt)", adauga specialistul Guinea.

5. Cantitatea saptamanala de carne, peste si oua. E recomandat sa consumati de doua ori pe saptamana carne de pui sau curcan si maximum o data pe saptamana carne de vita, oaie sau porc, in combinatie cu legume proaspete sau salate, fara garnituri consistente.

"Sunt necesare trei portii de peste pe saptamana, preferabil peste oceanic, si maximum 3-4 oua pe saptamana, de preferat la miculdejun sau la pranz", adauga nutritionistul Stefan.

Prajiturile, mai "pacatoase" decat ciocolata

6. Fara dulciuri pe stomacul gol.
Organismul are nevoie si de dulciuri, in proportie de 50-60% din necesarul zilnic. Doar un sfert trebuie sa fie carbohidrati simpli (prajituri, dulciuri, ciocolata, paine alba) pentru ca excesul se depune.

"Prajiturile se digera mai greu decat batoanele de cereale sau ciocolata, de aceea, optati pentru ultimele. Puteti consuma cinci-sase patratele de ciocolata pe zi, chiar daca vreti sa slabiti", explica Bogdan Guinea.

Dulciurile nu trebuie consumate pe stomacul gol intrucat cresc aciditatea si dau dureri de stomac.

Fara fructe inainte sau imediat dupa masa

7. Doua felii de paine la o masa.
Se accepta una-doua felii de paine la o masa, cu salate, branza, carne slaba sau supe.

E indicat sa renuntati insa la painea alba, care "arunca in aer" insulina, si sa o inlocuiti cu paine integrala, graham sau intermediara.

8. Cartofi sau orez cu carne, combinatie "proasta".
Nici grasimile nu trebuie scoase complet din alimentatie. La aceeasi masa putem combina grasimi (din carne, branza, lapte, oua, ulei de masline) cu car bohidrati cu eliberare lenta (paine sau paste integrale).

"Putem sa asociem pestele sau carnea cu paine, dar, daca vreti sa slabiti, evitati sa combinati cartofii si orezul cu carnea", adauga Ionut Stefan.

9. Doua fructe pe zi.
Adultii trebuie sa consume doua fructe pe zi (300-500 de grame), dar nu inainte sau imediat dupa masa (circa 30 de minute-o ora), pentru ca fermenteaza si modifica calitatea sucurilor gastrice. Puteti combina fructele.

10. Cina, pana la ora 20.00.
Mitul cinei pana la ora 18.00 cade. "In mod normal, cina se serveste pana in jurul orei 19.00-20.00 sau cu doua-trei ore inainte de somn", conchide nuritionistul Bogdan Guinea.

Ghid de lupta cu un colesterol ridicatCat de nociv e mancatul noaptea si cat ajuta apa la slabit

Testimoniale

  • 1
  • 2

“La data de 13 ianuarie "paseam sfios pe holul cabinetului tau" purtand pe umeri o greutate de 104 kg...pe 13 aprilie incheiasem procesul de slabire si ajunsesem(fara prea mari eforturi)...

Read more

“Din marturisirile omului obez....:)..as putea preciza disperarea omului obez care porneste catre cabinetul vostru, pentru prima oara. Sunt multe cazuri si difera unul de celalalt...sa ne referim numai la omul...

Read more

Urmareste-ne pe Facebook: