Cum ne revenim dupa sarbatori

Cum ne revenim dupa sarbatori

Dupa o perioada in care produsele hipercalorice au fost cu siguranta pe mesele romanilor si mai ales in cantitati cu mult peste media calorica indicata, este nevoie acum sa fim atenti la ceea ce mancam. Despre alimentatia de dupa sarbatori am stat de vorba cu dr Ionut Stefan, consultant in nutritie.

 

  • Ce regim alimentar ne sfatuiti sa adoptam dupa perioada sarbatorilor? Ce alimente nu ar trebui sa ne lipseasca?

Fructele, legumele si salatele ar trebui consumate zilnic in aceasta perioada. Sa consumam carne cat mai slaba -pui, curcan, peste- preparate cat mai natural-aburi, rotisor, gratar, cuptor si nu prajit sau mai ales pane. Sa folosim produse lactate care apar mai putin in perioada sarbatorilor intre alimentele favorite si care priveaza organismul de un mineral foarte important – calciul- a carui absorbtie este oricum deficitara pe perioada iernii datorita unei cantitati mai reduse de vitamina D active.

Este cu atat mai recomandat ca produsele lactate sa treaca in prim plan pentru copii si persoanele de sex feminin. Cerealele integrale precum si alimentele bogate in fibre trebuie sa fie consumate intr-o cantitate considerabila pentru rolul lor benefic asupra digestiei.

Fructele si legumele proaspete ar trebui sa apara zilnic in dieta pentru a acoperi necesarul de vitamine, minerale si antioxidanti. Vitamina C are o importanta deosebita si o regasim in cantitatile cele mai mari in ardei rosu, patrunjel,  fructe de padure si in cantitati mai mici in citrice.

Grasimile nu trebuiesc puse pe o lista neagra deoarece in perioada iernii avem nevoie mai mult ca in restul anului pentru rolurile plastice si energetice, dar si in procesul termoreglarii. Grasimile vegetale – nuci, alune, fistic, migdale, masline sunt bine venite in cantitati rezonabile. Trebuie evitate grasimile artificiale, obtinute prin procese tehnologice – margarine, creme, sosuri, maioneze – cu atat mai mult in cazul in care organismul nostru a fost bombardat in perioada sarbatorilor de tot felul de produse mai putin eco si in diferite combinatii nefericite.

  • Ce alimente ar trebui sa nu mai consumam in perioada aceasta?

Fiecare indiferent de cum si cat de mult a incercat in aceasta perioada nu a putut rezista micilor delicii caracteristice sarbatorilor asa ca perioada ce urmeaza ar trebui sa fie una asa zis compensatorie. De obicei perioada sarbatorilor este una in care predomina excesul in alimente hiperproteice, destul de multe grasimi si un consum peste medie de alcool. Asa ca in continuare ar trebui sa folosim o alimentatie bazata pe carbohidrati. Asta ar insemna sa mancam mai putina carne si mai multe cereale integrale,orez, paste, legume proaspete sau preparate, fructe. Spre exemplu, o zi ar trebui sa arate de tipul urmator:

Mic dejun: lapte cu cereale integrale

Pranz: o supa de legume, orez cu legume sau cu ciuperci sau un ghiveci de legume sau paste cu sos de rosii

Cina: o salata de cruditati sau de fructe sau legume la gratar sau la cuptor.

  • Cum nu ar trebui sa arate un meniu in aceste zile?

Practic ar trebui cel putin doua – trei saptamani sa nu mai folosim orice sursa de grasimi animale, renuntam total la porc, carnaciori sau cascaval, branzeturi grase, maioneza sau sosuri grase. Asta cu atat mai mult cu cat suferim de anumite boli metabolice sau daca in perioada sarbatorilor greutatea a crescut cu mai mult de 2,5kg.

Renuntam pe cat posibil la alimente conservate sau cu aditivi peste masura deoarece organismul este incarcat cu toxine si deficitar in substante antioxidante cu care sa lupte impotriva lor. Renuntam la a consuma lichide care se incadreaza in aceeasi categorie ca alimentele de care aminteam: bauturi racoritoare, energizante,lichioruri etc. Consumam cat mai multa apa (2 l minimum pe zi) şi încă 1-2 l sau mai mult ceai, limonada sau sucuri naturale.

  • Ce efecte pot avea asupra sanatatii noastre mesele grele din perioada sarbatorilor? La ce sa fim atenti acum?

Excesele in alimentele hiperproteice pot produce atacuri de guta la persoanele cu modificari in metabolismul acidului uric, dar pot de asemenea creste riscul aparitiei colicilor renale la pacientii cu litiaza renala.

Excesele in alimente bogate in grasimi pot produce colici biliare sau agrava disfunctiile biliare mergand pana la colecistita acuta sau pancreatita acuta. La fel se intampla in cazul meselor bogate stropite din belsug cu bauturi alcoolice – risc mare de pancreatita acuta. Desigur ca pentru toti pacientii care sufera de boli metabolice-dislipidemici, diabetici aceste excese desi poate nu s-au resimtit in mod automat ar putea sa le creeze probleme in perioada urmatoare daca nu revin la o conduita  alimentara corespunzatoare.

Intreg tubul digestiv cat si anexele sale (ficat, pancreas)  au fost supuse unor supraeforturi care au produs daune celulare care pot devein ireversibile in conditiile continuarii agresionarii lor.

Testimoniale

  • 1
  • 2

“La data de 13 ianuarie "paseam sfios pe holul cabinetului tau" purtand pe umeri o greutate de 104 kg...pe 13 aprilie incheiasem procesul de slabire si ajunsesem(fara prea mari eforturi)...

Read more

“Din marturisirile omului obez....:)..as putea preciza disperarea omului obez care porneste catre cabinetul vostru, pentru prima oara. Sunt multe cazuri si difera unul de celalalt...sa ne referim numai la omul...

Read more

Urmareste-ne pe Facebook: